Frågor & svar från Brottsofferbyrån:
Vad behöver jag göra?
Du berättar för oss i detalj hur bedrägeriet gick till och ger Brottsofferbyrån fullmakt att företräda dig. Resten sköter vi.
Jag har tidigare nekats ersättning av min bank. Kan jag göra en ny reklamation?
Ja, det kan du. De större bankerna har meddelat att de kommer att ompröva tidigare beslut.
Vilken betydelse har det nya domen från Högsta domstolen (HD)?
Domen klargör gränsen mellan grov oaktsamhet och särskilt klandervärt. Först då bankkunden varit särskilt klandervärd har banken ingen skyldighet att ersätta kunden.
Vad är skillnaden mellan grov oaktsamhet och särskilt klandervärd?
Med särskilt klandervärd menas att du var medveten om och insåg risken för en obehörig transaktion men trots det agerade på uppmaning av bedragaren. Det är banken som har bevisbördan för att visa att du har agerat särskilt klandervärt. Först då får du själv stå för hela förlusten.
Vad är skillnaden mellan behörig och obehörig transaktion?
Om en bedragare har gjort en överföring utan din tillåtelse är det en obehörig transaktion.
Hur ska man reklamera en obehörig transaktion?
Så fort du upptäckt att någon annan än du har fört pengar från ditt konto ska du kontakta banken. Det räcker med att du kontaktar banken och berättar att någon annan än du har fört över pengar från ditt konto.
Jag har utsattes för ett bankbedrägeri för flera år sedan. Kan jag reklamera transaktionen trots att flera år gått?
Ja det kan du. Den första reklamationen måste först ha gjorts senast 13 månader från att den obehöriga transaktionen genomfördes. Om banken då nekade dig ersättning kan vi begära att banken prövar ditt ärende igen, så länge det inte har gått mer än 10 år sedan bedrägeriet inträffade.
Hur stor del av pengarna får jag tillbaka av banken?
Det beror på hur oaktsam du själv har varit. Enligt lagen får du själv stå kostnaden om 400 kr om ditt agerande varit oaktsamt och 12 000 kr om agerandet varit grovt oaktsamt.
Kan jag få ränta på pengarna?
Eventuellt kommer banken också betala ränta enligt Räntelagen från den dag då första reklamationen gjordes fram till dagen för ersättning.
Om banken nekar att betala tillbaka mina pengar. Vad händer då?
Du kan då låta ARN (Allmänna reklamationsnämnden) pröva tvisten.
Hur stor är kostnaden för att låta ARN (Allmänna reklamationsnämnden) avgöra frågan?
ARN prövar tvister mellan privatpersoner och företag mot en kostnad på 150kr
Hur lång tid tar det att få tillbaka mina pengar?
Brottsofferbyrån påbörjar arbetet med din reklamation omedelbart. Efter att vi har skickat in reklamationen till din bank brukar det ta ca 2-4 veckor innan banken ger svar. Om banken nekar dig ersättning kan vi låta pröva ärendet i ARN. Prövningen som ARN gör tar längre tid.
Är banken skyldig att betala tillbaka pengarna om vi vinner tvisten i ARN (Allmänna reklamationsnämnden)?
ARN:s avgörande är inget domstolsbeslut utan endast en rekommendation som alla större banker följer.
Vad innehåller en reklamation?
I reklamationen till banken finns en fullmakt som visar att Brottsofferbyrån har rätt att företräda dig i ärendet. Vi skickar också med din polisanmälan och det eventuella förhör polisen har hållit med dig. Till sist det viktigaste som är din berättelse om hur det gick till.
Det är av stor betydelse att vi lyfter fram alla omständigheter och hur du upplevde situationen. Vi hänvisar till tidigare domar och avgörande i ARN (Allmänna reklamationsnämnden) och varför vi anser att banken ska ersätta din förlust.
Hur stor är ersättningen till Brottsofferbyrån?
Vi har rätt till ersättning först då pengar har förts tillbaka till ditt konto. Om du inte får tillbaka några pengar från banken så utgår heller ingen ersättning till Brottsofferbyrån. Kostnaden är efter överenskommelse en procentuell del på det belopp som banken återbetalar till dig.