Brottsofferbyrån

Hur går det till?

Du får berätta hur bedrägeriet gick till. Stor betydelse har hur du uppfattade situationen, vad bedragaren uppgav samt övriga omständigheter.

Om du beslutar att ge Brottsofferbyrån ditt förtroende att driva reklamationen mot din bank kommer vi att skicka dig ett brev med ett returkuvert. Brevet innehåller tre fullmakter som ger mig rätten att föra din talan och begära ut handlingar från polisen.

Den första fullmakten ger mig rätten att föra din talan mot banken. Det innebär att jag företräder dig i tvisten mot banken avseende bedrägeriet du har blivit utsatt för, ingenting annat. Fullmakten gör INTE att vi får åtkomst till dina konton eller annat. Av fullmakten framgår också att bankens eventuella ersättning ska betalas tillbaka till ditt konto.

Den andra fullmakten ger mig rätten, i det fall banken bestrider reklamationen, att föra din talan i ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Prövningen i ARN är kostnadsfri.

Den tredje fullmakten ger mig rätten att från Polismyndigheten begära ut din polisanmälan, eventuellt förhör som har hållits med dig och kontoutdrag som visar transaktionen i det aktuella brottet.

I brevet framgår även hur stor kostnaden blir och under vilka förutsättningar Brottsofferbyrån har rätt till betalning. Brottsofferbyrån har rätt till ersättning först efter det att banken har fört tillbaka pengar till ditt konto. I det fall reklamationen misslyckas utgår ingen kostnad för dig.

Efter att du har skickat tillbaka fullmakterna med returkuvertet påbörjar Brottsofferbyrån arbetet med reklamationen till din bank.

I reklamationen framgår ditt krav att kontot skall återställas och att banken betalar dig ränta enligt Räntelagen.

I reklamationen som Brottsoffer byrån skickar till din bank ingår följande:

  • Fullmakt som visar att jag får föra din talan mot banken.
    Polisanmälan.
  • Eventuellt målsägarförhör som polisen har hållit.
  • Kontoutdraget som visar den bedrägliga transaktionen.
  • En noggrann och detaljerad beskrivning över hur bedrägeriet gick till
  • I reklamationen till banken framgår vad vi reklamerar och eventuellt yrkande av dröjsmålsränta enligt Räntelagen, med hänvisning till tidigare domar och Allmänna reklamationsnämndens avgörande i liknande fall.

I det fall banken bestrider reklamationen kan du, om du så önskar, låta Brottsofferbyrån skicka in en anmälan för prövning till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). ARN prövar tvister mellan privatpersoner och banker kostnadsfritt.

Om banken till ditt konto inte återför det belopp som bedragaren lurat dig på – minus eventuellt avdrag – utgår heller ingen ersättning till Brottsofferbyrån. Banken har rätt, enligt lag, till att göra ett avdrag från det belopp som du lurats på. Avdraget uppgår antingen till 400 kr eller 12 000 kr, beroende på hur oaktsamt du själv har agerat. Om ditt agerande inte alls bedöms vara oaktsamt har banken inte rätt att göra något avdrag över huvud taget.

"Fullmakten gör INTE att vi får åtkomst till dina konton eller annat. Av fullmakten framgår också att bankens ersättning ska betalas tillbaka till ditt konto"

Tidsfrist

Det första du ska göra när du upptäcker att någon annan än du har fört över pengar från ditt konto är att kontakta banken. Det måste göras senast 13 månader från det att den obehöriga transaktionen genomfördes.

Om du har kontaktat din bank och berättat att någon annan än du har fört över pengar från ditt konto räknas det som en reklamation. Om banken då nekade dig ersättning kan du begära att få ditt ärende prövat av banken igen, så länge det inte har gått mer än 10 år sedan händelsen inträffade.

"ARN prövar tvister mellan privatpersoner och företag kostnadsfritt"