Domslut i HD & avgörande i Allmänna Reklamationnämden
Av betaltjänstlagen följer att om det har genomförts en obehörig transaktion från en kontohavares konto ska banken återställa kontot till den ställning som det skulle ha haft om transaktionen inte hade genomförts.
Frågan i ett uppmärksammat mål i Högsta domstolen- T 4623-21;NJA s.521- var om en transaktion var obehörig eller inte och grad av oaktsamhet som bankkundens agerande kan anses. Domen klargjorde gränsdragningen mellan grov oaktsamhet och särskilt klandervärd.
Bakgrund till domen:
Konsumenten var bankkund i tre olika banker. En bedragare ringde upp konsumenten och sade sig ringa från en av bankernas säkerhetsavdelning. Bedragaren uppgav att konsumenten inte hade besvarat ett brev från banken där banken krävde samtycke till bankens hantering av personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och att konsumenten därför var tvungen att besöka ett bankkontor för ett godkännande. Om bankkunden inte gjorde detta senast dagen därpå skulle vederbörande strykas som kund. Konsumenten föreslog att godkännandet kunde göras via e-mail varvid bedragaren uppgav att av säkerhetsskäl krävdes skriftligt godkännande. Konsumenten uppgav att hen i tid inte skulle hinna det och frågade bedragaren om inte detta kunde lösas på annat sätt. Konsumenten uppmanades att logga in till sin bank med sitt mobila BankID för godkännande. Vid inloggning fick konsumenten upp texten ”Jag legitimerar mig hos Länsförsäkringar” – en annan av konsumentens tre banker. På fråga uppgav bedragaren att konsumentens BankID hade utfärdats av Länsförsäkringar.
Efter att villkoren avseende GDPR hade accepterats påstod bedragaren att konsumenten hade ett gammalt BankID och att konsumenten därför var tvungen att besöka ett bankkontor. Konsumenten frågade bedragaren om BankID kunde förnyas på annat sätt och fick till svar att detta kunde göras om konsumenten hade en bankdosa. Konsumenten tryckte in siffror i bankdosan och lämnade till bedragaren ut svarskoden. Därigenom blev det möjligt för bedragaren att skapa ett nytt BankID i konsumentens namn och föra över sammanlagt 397 000 kr från konsumentens konto.
Högsta domstolen hade i målet att ta ställning till om konsumentens agerande kunde anses vara särskilt klandervärt eller endast grovt oaktsamt. HD kom i domen fram att konsumentens agerande varit grovt oaktsamt men inte särskilt klandervärt. Det fick till följd att HD beslutade att banken skulle återställa alla pengar med ett avdrag om 12 000 kr. Om HD funnit att agerandet varit särskilt klandervärt hade konsumenten inte haft rätt till att få tillbaka några pengar alls.
Många andra avgörande i flera olika kort- och bankbedrägerier har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) meddelat. Deras avgörande är en stark rekommendation som banker följer.
I det enskilda fallet är det av stor betydelse att lyfta fram och belysa omständigheter med hänvisning till tidigare domar och avgörande.
"Deras avgörande är en stark rekommendation som alla banker följer"
Polisutredningen
Din polisanmälan, om du har blivit utsatt för ett kort- eller bankbedrägeri, kommer resultera i att en förundersökning inleds.
Det betyder att polisen börjar med att samla in nödvändig information bland annat kontoutdrag. Polisen kommer att kontakta dig för att hålla ett s.k. målsägarförhör om det inte redan gjordes när anmälan togs upp. Det begås många bedrägerier varför det kan dröja innan någon polisanställd tilldelas just ditt ärende för fortsatt utredning.
Ofta går det inte att bevisa vem som kontaktade dig och begick själva bedrägeriet. Kanske ringde eller Sms:ade bedragaren från ett telefonnummer som inte går att spåra. Det går dock alltid att spåra till vilket konto dina pengar har förts över till. Den kontohavare som på sitt konto tagit emot dina pengar – som härrör från brott – har då gjort sig skyldig till penningtvättbrott. Ofta är den person som ringde dig och begick själva bedrägeriet inte samma person som tog emot dina pengar på sitt konto.
Om förundersökningen leder till åtal kan åklagaren föra din talan om ersättningsanspråk mot den eller de personer som står åtalade. Med ersättningsanspråk i bedrägeriutredningar menas hur mycket pengar som du förlorat och vill ha åter. Vid fällande dom kan då den eller de som begick brottet/brotten åläggas att betala tillbaka pengarna till dig.
"Bedrägerier genom social manipulation ökade med 36% mellan åren 2022 och 2023"
Statistik
Varje år ger Brå (Brottsförebyggande rådet) ut statistik över anmälda brott som har anmälts eller registrerats hos Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och Tullverket.
Ändamålet är att ge en bild av nivån och utvecklingen av olika brott.
Under 2023 anmäldes drygt 1,5 miljoner brott vilket innebar en ökning med 62 223 brott (+4%) jämfört med året innan. Den brottskategori som ökade mest var bedrägeribrott till 237 693 anmälda brott vilket är 42 190 fler än året innan (+22%). De brottstyper inom kategorin bedrägeribrott som ökade mest var kortbedrägerier som ökade med 31 566 brott (44%). Det innebär att brotten ökade från 71 741 till 103 306 mellan åren 2022 och 2023.
Bedrägerier genom social manipulation ökade med 12 496 brott (+36%), från 34 711 till 47 207 mellan åren 2022 och 2023. I dessa ingår de flesta kort- och bankbedrägerier där en bedragare tagit kontakt med en kontohavare och vilselett denne på ett eller annat sätt.
Ordlista
Undvik att bli lurad
- Lämna ALDRIG ut några uppgifter om ditt bankkort, bankid eller svarskoder från din bankdosa.
- Du ska varken signera något med ditt Bankid, klicka på länkar eller annat på uppmaning av någon som kontaktat dig.
- Gå aldrig med på att ladda ner program på din dator eller fjärrstyra din dator.
- Kontakta din bank.
- Gör en polisanmälan
- Prata med en närstående för att få stöd.